sunnuntai 25. lokakuuta 2015

Alpeilla: Cinque Torri

fzx-13
Toinen patikointireissu suunnattiin myös Cortina d'Ampezzon läheisyydessä olevalle Cinque Torrille eli Viidelle Tornille, jonka korkeus on 2252m. Torneja näkyy vähän ylemmän kuvan vasemmalla ja alemman kuvan oikealla.
fzx-3
Edellisellä reitillä oli kallioon kaivettuja isojakin luolia, puolususalueita, ampuma-aukkoja ja parakkejakin kai - pahoittelut kun en tiedä oikein noita termejä ja mitä ne oikeasti olivat. Aika huikaisevissa maisemissa on tyypit olleet vartiossa silloin ja varmaan aika hyytävässä kylmyydessäkin..

Viiden Tornin alueella on myös kilometrikaupalla sodanaikaisia restauroituja juoksuhautoja, jotka olivat melko upeita nekin.
fzx-2 fzx-1
Oli melkein jopa järkyttävää katsoa toiselta puolelta niitä maisemia, joissa eilen käveltiin ja tunnistaa ne reitit vuorenhuippujen väleissä, joista käveltiin alas. Kauempaa katsottuna sitä ei ees uskoisi, että siellä on mahdollista kävellä saati, että sinne uskaltaisi edes lähteä. Kyllähän varmaan puolet koko patikointimatkasta oli sellaista, että metri sivuun polulta niin se on henki pois. Sitä ei kyllä voinu miettiä yhtään, koska muuten alko heti tuntumaan siltä, että eihän tällä kapealla polulla pysy ja muutaman kerran oli pakko istahtaa alas ottamaan kuva tai muilla keinoin varmistaa se, ettei vaan horjahda alas kun kamera silmillä kääntyy ottaamaan kuvaa vaikkapa ylöspäin kaartuvasta kallion seinämästä.. :D
fzx-4 fzx-5 fzx-6 fzx-7
Ihmisiä kiipeilemässä korkeimman tornin seinämää pitkin.
fzx-8 fzx-9 fzx-10
Isän täytyi puhua työpuhelu ja mää laitoin maaten lämpimälle heinikolle. Tuo oli kyllä yksi parhaista hetkistä vähään aikaan! Kroppa oli väsynyt edellispäivän laskeutumisesta ja tuosta kiipeämisestä ja sitten sai hetkeksi rentoutua lämpimän pehmeälle nurmelle auringon tuntuessa melkein kuumalta.. Mmmmh!
fzx-12
Vasta nyt huomasin, että mulla ei ole edes kuvaa kaikista viidestä tornista kun ei kävelty sen suuntaista polkua pitkin..
fzx-14 fzx-15
Kuva ei kerro mitään tuon näkymän upeudesta! Joka suuntaan oli aivan mahtavat maisemat ja niin monta erilaista elementtiä.
fzx-16 fzx-17 fzx-19
Vahingossa satuttiin korkealla olevaan paikkaan, joka oli auki toisin kuin muut ja pakkohan se oli istahtaa alas ihan vaan fiilistelynkin vuoksi vaikka eväätkin maistui paremmin kuin hyvin.. Hullua ajatella, että lämpötila oli vain 3 astetta plussan puolella, mutta silti ihmiset istuivat t-paidoissa ja itsekin jouduin käärimään pitkähihaiseni hihat ylös sekä nostamaan pipon otsalta. Aurinko lämmittää tuolla vaan niin paljon kun ilmakin on ohuempaa, mutta varjossa taas sitten huomasi sen miten kylmä 3 plusastetta oikeasti on. Meillä sattui kuitenkin käymään niin hyvä tuuri koko reissulla, että aurinko paistoi käytännössä kokoajan.
fzx-18 fzx-20 fzx-23 fzx-21 fzx-22 fzx-24
Maisema oli taas todella erilainen kun lähdettiin laskeutumaan eri rinnettä alaspäin. Sanoin tuolloin isällekin, etten hämmästyisi jos Aragorn, Legolas ja Gimli viilettäis kohta ohi, sillä tuo maisema oli ihan kuin suoraan siitä yhdestä kohdasta kun he etsivät Merriä ja Pippiniä - jos tiiätte mistä kohdasta puhun :D
fzx-25
Loppumatka laskeuduttiinkin tällaisessa kivikossa kunnes tultiin rajalle, josta puut alkoivat kasvaa. Puhuttiin lumivyöryistä, etsin onkaloita ja kivien tekemiä suojia, joista kyselin isiltä suojaisiko ne jos lumivyöry tulisi.. Mua kiinnostais hirveästi tietää kaikkea tuollaista! Oon muutenkin kova kyselemään kaikkea jos mun seurassa on joku, kenen uskon tietävän asioista :D Ja tästä tuli mieleen, että mun on pakko vinkata näistä Vilman amazing this in the wolrd -postauksista, niiiin mielenkiintosia!

Tuolle päivälle tais tulla tarkalleen 10km täyteen ja aikaa kului ehkä joku 5h?

4 kommenttia:

1. Maisemat on kyllä aivan loistavia tuolla! Ollaan joskus käyty Cortinan ympäristössä kävelemässä/kiipeilemässä Via Ferrata -reittejä. Ihan loistava paikka :)

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on! :) Via Ferratat on kuulemma kans aika mahtavia :)

Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...